Castlab - Onderzoek naar verdienmodellen

De miljarden euro’s grote onderhoudsmarkt in Nederland biedt een kans voor de gieterijen. Door gieten te koppelen aan digitale oplossingen en 3D printen, kunnen de gieterijen voor hun klanten grote kostenbesparingen realiseren. “Wij willen met Castlab de Spotify van de metaalsector worden”, zegt Koen Melis.

De metaalondernemer heeft vanuit Melis Gieterijen de start-up Castlab opgericht. Daar weet het team voor onder andere de NS de Total Cost of Ownerschip van vervangingsdelen met duizenden euro’s per product te verlagen. De Tilburgse metaalondernemer presenteerde het Castlab concept op RapidPro, dat dit jaar het accent verlegd heeft naar digitale productie.

Koen Melis start vanuit traditionele gieterij nieuwe onderneming die werkt aan Spareparts as a Service

Koen Melis met in zijn hand een ge-3D-print zandmodel voor snelle productie van gietstukken.

Binnen 10 werkdagen leveren

Koen Melis is twee jaar geleden in het uit 1954 stammend familiebedrijf gestapt met de bedoeling het over te nemen van zijn vader, mede oprichter van Melis Gieterijen. De Tilburgse gieterij giet veel in brons, aluminium en gietijzer en werkt samen met collega gieterijen als het bijvoorbeeld om hogedruk gieten gaat. Castlab is de nieuwe loot aan de stam, een onderneming die Koen Melis nadrukkelijk buiten de bestaande organisatie heeft geplaatst, maar er wel degelijk aan gelinkt is. “De markt wil een digitale supply chain, digital warehousing en duurzaam produceren. On demand productie. Bij Castlab leveren we binnen tien werkdagen de producten conform de productspecificaties”, zegt Koen Melis.

Conventionele en moderne technieken

Om dat te realiseren, koppelt hij de conventionele technologie van de gietindustrie aan wat technisch nu al mogelijk is qua digitalisering. Hij vergelijkt de gieterijen met de traditionele platenspeler. Koen Melis: “Een gieterij heeft al snel tienduizenden modellen opgeslagen, die onderhouden moeten worden. Wij zien ons met het nieuwe bedrijf als de Spotify van de metaalindustrie.” Castab biedt een beveiligd internetplatform. De gedigitaliseerde tekeningen, gekoppeld aan de kennis van het maakproces, vormen de playlist. Klanten kiezen het product dat ze nodig hebben, bestellen en tien werkdagen later is het klaar.” Castlab biedt first time right gieten dankzij digitale technologie.

 

 

Met Castlab willen we Spareparts as a Service gaan aanbieden. Local for local in Holland produceren en niet onderdelen drie maanden op de boot met dito uitstoot laten liggen

Onderhoudssector grote kans

De klanten van Castlab zijn vaak de onderhoudsafdelingen van bedrijven met kostbare investeringsgoederen, zoals de NS. Zelf ontwikkelde algoritmen beoordelen of een product het beste gegoten kan worden, 3D geprint of verspaand. In sommige situaties kan er zelfs een combinatie uit rollen, bijvoorbeeld 3D printen van de zandvorm en daarna gieten. “Het hoeft niet altijd gieten te zijn, er zijn ook andere technieken mogelijk”, aldus Koen Melis op RapidPro. Door kennis te delen met klanten wil hij de algoritmes steeds verder verfijnen. Het doel waar hij met Castlab aan werkt, is het digitaliseren van productie van vervangingsonderdelen voor investeringsgoederen, die een levensduur van vaak tientallen jaren hebben. Hierdoor vervalt de opslag van kostbare vormen, worden levertijden fors verkort en is de productie duurzamer, omdat alleen de onderdelen besteld worden die echt nodig zijn.

TCO vervangingsonderdelen duizenden euro’s lager

Castlab heeft onder andere voor de Nederlandse Spoorwegen op deze manier al vervangingsonderdelen geproduceerd, zelfs van onderdelen waarvan er geen CAD-modellen beschikbaar zijn. De TCO ligt al gauw duizenden euro’s lager dan tot nog toe. Samen met de NS, Strukton en een aantal andere partijen is Castlab recent een proeftuin gestart. Hierin wordt onder andere kunststof ontwikkeld voor het snel 3D printen van gietvormen. “Met Castlab willen we Spareparts as a Service gaan aanbieden. We willen de Spotify van de metaal worden, local for local in Holland produceren en niet onderdelen drie maanden op de boot met dito uitstoot laten liggen.” Duurzaamheid wordt immers absoluut een thema.